try

Saturday, January 1, 2011

Awal tahun punye cerita.....

Assalamualaikum!!!!!!

Lamanya x update bende alah blog ni.....Epy new year to all my family n frenzzzzz. Masuk je tahun baru ari ni aku dh de cerite yang x bape nk best la. Tup2 je aku bergaduh plak ngan tunang aku ari ni. Pe sal tah. Aku pun x tau sape yang betul n sape yang salah. Nak kate aku salah cam bukan aku yg mule kn. Tp kalau cakap die yang salah pun x jugak. Ari ni sik pike kn die je. Nak pujuk pun cam aku rase cam x iklas je. hehehehehe. Sbb macam bukan salah aku. Tul la cube ko pike aku dh pujuk dah die yang x layan lg la aku rase makin x iklas nk pujuk. Dah la biakn je la die sejuk sendiri dlu. Klau aku teringat kan aku pujuk la lg.

Sekarang aku nk cite pasal rumah pulak. Memandang kan hari ni dah masuk tahun baru mak aku pun punye la rajin berkemas umah hari ni sehari suntuk ko. Maka dengan tidak semena2 aku antara yang terlibat membantu. Penat nye.... Macam la banyak sangat yang ko kemas kn farah oiiiii. Ade jugak tau, sian mak aku beriye2 mengemas sakan. Mak aku klau dah kemas umah dah tentu la penat org tue 2 so x de makne la nk masak segale. Kang klau x masak plak cian plak abah aku x makan. Dengan ringan tulang aku meng ofer kan diri tuk masak. Malas nye sebenanye. Tp sbb aku cian kat mak n aku pun mmg nk sebuk kn diri aku rajin kan la masak makan malam tuk ari ni.

Elok gak aku masak sebenanye, sbb kalau aku x masak kang msti aku nk g msg pujuk die. Malas gua, bia je la. Mmg aku marah kat die pun. Aku x salah k, die pun x salah. Aku x tau sape yang salah. So abai kn je la labu....Nak tau x pe aku masak ari ni. Yang utama bahan2 nya harus la yang ade di rumah sbb mmg x kn ade yang nk g kedai membeli.hehehehe. Sume org dah letih...Memule bukak peti sejuk tengok pe ade. De ikan tp disebabkan aku malas nk siang ikan segale aku memilih untuk memilih ikan sardin sahaja. hehehehe. x settle lg, nk masak pe? bosan la sik buat sambal je. Bukak balik peti sejuk de santan kotak. Ok, dengan sepantas kilat aku buat keputusan untuk masak sardin masak lemak cili api.hehehehe.

 harus la ada cili api, bawang besar n kecil, bawang putih dan halia. sume 2 dikisar jadi cam gambar sebelah 2. Kalau ade kunyit hidup boleh la dikisar sekali. Kunyit kat umah aku dh abis so x de.

 Tuk lg best aku masuk kan kentang. Masak lemak kne la ade santan, macam yang telah diberitahu pada mule nye santan kotak je ada kat dalam peti sejuk. Dan bahan utama kita adalah ikan sardin. Name pun dah masak lemak cili api ikan sardin kn.

 Memule masukkan bahan2 yang telah dikisar tadi ke dalam periuk, jagan lupe kunyit tuk menyerikan lg warna masakan, masakan ni x yah gune minyak k, masukkan sekali kentang. biarkan ladi masak n kentang umpuk. pas 2 masukkan ikan sardin. Tuk tambah perisa masuk kn sedikit kiub, garam n gula. jagan lupe masukkan jugak asam keping tuk ilang kan hanyir ikan sardin. bile agak2 sume cam dah sebati baru la masukkan santan tadi. Klau kuah 2 nmpak cam pekat sangt masukakan la sedikit air. Biarkan sehingga lauk mendidih. Klau dah mendidih 2 ttp la api, x kn 2 pun aku nk bg tau.

Next manu adalah sayur sawi goreng bersama kered. Rajin kan aku. Ingtkan satu menu je tp de lg. hehehehehe. Bahan2 aku sedie kan sambil gulai tadi mendidih.

bahan2 ny adalah bawang kecil, bawang putih, ikan milis dan sedikit kiub ikan bilis. Aku malas so aku hiris2 je. klau rajin boleh la di tumbuk bahan2 tersebut, orang kate lg sedap. dan bahan utama adalah sayur sawi dan kered.
Memule tumis bahan2 yang dihiris tadi sehingga naik bau, pas 2 masukkan kared. ini adalah kerana aku nk empuk kan kared 2 dlu.

Agak2 kered dah empuk masuk kan sawi. kacau la. Orang kate sayur ni x leh goreng lelame sngt sbb nnti khasiat nye hilang. so golek2 sikit je padam api. Siap!!!!! Wah terer nye farah masak......ni baru sikit ok.


Ini la hasil nye. Sayur 2 klau nk letak bawang goreng pun mantap gak. memandangkan bawang goreng ade so aku letak kn la. yang pic sebelah 2 adalah keadaah sebelum masuk kedalam perut aku. licin aku masak ari ni. cukup sume, pedas, lemak. mmg aku dh boleh kawin la senang cite. Gatal mengenyam ko ae farah.hehehehe
 Jemput makan sume. 

Sebelum aku ttp N3 ni msti sape yang bace ni x caya. Sebenanya aku de buat pencuci mulut jugak tau. nnti aku update N3 sambungan nye sbb aku dh malas nk taip lg.

BYE


1 comment:

  1. huishhh....
    macek, sile kemari...
    cian bonda aku masak sensorang....

    ReplyDelete